söndag 20 november 2011

Örebro Öl och Whisky Festival 2011

Jag och ett par kompisar var på den årliga Öl och Whisky Festivalen i stan på fredagen då vi hoppades på att det var lite lugnare. Det var lite blandade känslor som jag kände efter årets besök på dryckes fronten och bemötandet av utställare.

När det gäller utbudet så var det ganska gott men tyvärr saknade jag ett par öl som jag hade hoppats på att de dykt. Den ölen som jag hoppats mest på var Sink The Bismarck från Brewdog då det inte är en öl som man själv korkar upp under en fredagskväll.

Micke och Johan hade under kvällen provat igenom totalt 30 olika sorters öl. Jag hade nog en mindre strukturerad afton och det blev ett antal öl men även mjöd, rom och whisky.

Av de öl som jag provade var det två som jag fastnade för och det var Detour från Uinta samt Creme Brulee från Southern Tier samt ett antal andra öl men dessa två fick lite större plats i mitt hjärta.

Ett väldigt spännande alternativ till öl var mjöd som jag provade för första gången, provade två olika mjöd Korzenny och Moonlight Magic Mead. Moonlight Mjödet var en riktigt trevlig smakupplevelse som började i honung landade en stund i gröna äpplen och avslutades med en massa kanel, en form av flytande äppelpaj. Kommer troligen att beställa en flaska och prova den lite närmare.

Provade en ett par whiskys från b.l.a. Arbeg och Aberlour men även lite svensk whisky eller rättare sagt början på en svensk och lokal whisky från Grythyttan, jag provade deras 50ppm olagrade råsprit och den verkar lovande om det fått mogna på fat ett par år. Man får kanske ta och åka dit en dag och prova lite mer grundligt då  Destilleriet ligger nära Örebro.



Jag provade en väldigt hypad rom under kvällen och de var Ron de Jeremy och den överträffade mina förväntning som troligen var väldigt lågt satta. Personligen tror jag att den kommer att köpas som en födelsedagspresent eller motsvarande från grabbgänget.


Min leverans från Malmö kom även upp med Sigge så nu återstår det bara lite tid att prova av dem också. 

High lights från Festivalen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar