tisdag 9 augusti 2011

En fredagskväll i Malmö inkl ett besök av Bolaget på Hansakompaniet

Den gångna helgen var jag och frugan i Malmö. Det var en vädigt trevlig helg med trevligt sällskap och även ett par väldigt goda öl.


Under fredagskvällen besökte vi Malmö Brygghus samt Bishops på Gustav Adolfs torg

Malmö Brygghus
Det vart en väldigt god Bryggarburgare och en Provbricka öl 5st 12 cl glas olika av bryggeriets brygder. jag fick Veteöl, Ribban Summer Ale, Pilsner, IPA och Cacao Porter.

Ett kort utlåtande av de olika glasen.

Veteölen var en riktig höjdare. Den är kändes som en törstsläckare i sommar värmen. Köpte med mig en flaska hem från Bolaget av denna Veteöl dagen efter.

Ribban, Jag vet inte om jag bara fick ett dåligt glas men den föll mig inte särskilt väl i smaken den smakade lite gräsigt.
Pilsner var en vädigt trevlig, och enligt min frus åsikt en av de bästa pilsnerna som hon provat.
IPAn var lite för tunn för min smak den var lite sötknäckig och en aningen svag beska för att jag skulle vara nöjd.
Cacao-Porten fick jag lite syrliga torner från inte riktigt vad jag förväntat mig ( min förväntning var lite mer åt choklad hållet med lite sötma) kanske var den en anningen kall.

Jag har kommit fram till att jag måste återkomma någon gång under hösten och ta mig betydligt mer tid än en timma och prova mig igenom deras öl och skriva lite mer. Detta skulle vara trevligt i lite gott sällskap för att diskutera igenom de olika ölen.

Nästa anhalt var Bishops på Gustav Adolfs torg.
Har vart det två stycken danska godingar. Det är ju alltid trevligt att besöka en annan pub en den som man oftast besöker då man ofta finner en eller ett par öl som man kan tänka sig prova men här fanns det alldeles för många så det vart lite svårt att välja men här är de två jag valde.

Den första var Bishops sk husöl Snapphane från Mikkeller. Detta var en American Pale Ale som var ofilterad och opastoriserad. Detta gjorde att den till färgen grumlig och skummet var offwihite.  Mycket härlig doft som som inhöll mycket mango och citrus, smakade lite tallbarr och fruktig.
  
Nummer två var Hornbeer IPA.
Denna IPA var var även denna ofilterad och opastoriserad vilket verkar ha gett denna fantastiska skumkrona. Hornbeeren var ingen humlebomb men den var riktigt trevlig och helt klart en öl som jag kommer att vilja dricka igen.  Denna IPA kan jag varmt rekommendera.


Systembolaget på Hansakompaninet i Malmö
En liten bild på den ölen jag köpte med mig hem från den ytterst välsorterade öl hyllan på Hansan i Malmö, kan säga att det lätt hade kunnat bli en hel del mer. Men då hade min fru med största sanolikhet undrat ifall jag blivit knäpp.


 Malmö Brygghus Pale Ale och Vete-öl samt Brewdogs AB06.


Efterlysning:
Är det någon av er gamla rävar som har ett tips på bra ölprovnings protokoll eller rent av en iPhone app för detta ändamål? Tips mottages med varm hand!


1 kommentar: