tisdag 2 augusti 2011

Min favorit öl?

Vilken är din favorit öl?

 Den frågan har man ju fått några gånger av släkt och vänner, men vad bli svaret?  Jo vilken öl som är favorit styrs ju mycket av de yttre faktorerna.  Som ett exempel: säg en Mörk och kall novemberkväll då vill man ju kanske ha något med en kraftigare smak tex Stout då en ljus Lager inte smakar särkilt mycket. Medans den samma ljusa Lager lockar betydligt mer än Stouten när temperaturen klivit över 23 grader.



Nu försöker jag koppla ihop ett par sammanhang med en öl som jag skulle föredra, men det betyder inte att jag bara skulle dricka just denna öl vid just detta sammanhang.


  • En varm sommarkväll då man sitter och snackar med polarna: En lätt IPA säg Punk IPA eller Lager 77 båda från Brewdog, bra öl som nästan alla gillar.
  • Vid grillen: En Brooklyn Lager och Hickory Glaze penseln i högsta hugg. 
  • Till den grillade köttbiten: Ett glas rödvin tex. 7 Deadly Zins riktigt gott till grillat
  • Till det rökta köttet och korven vill jag gärna dricka IPA, en favorit är Hop Wallop från Victory eller varför inte Hardcore IPA från Brewdog. 

Listan kan göras hur lång som helst. Ett av mina favorit bryggerier speciellt under sommaren är Skotska Brewdog, då de har ett utbud från en riktigt bra Alkoholfri öl (Nanny State) och upp till deras mest extrema skapelser så som Sink The Bismarck och The End of History.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar