tisdag 23 augusti 2011

Grekland och Öl-krisen

Jag kom nyligen hem från en Greklandsresa och närmare bestämt från den lilla ön Skiathos. En väldigt trevlig ö och ett väldigt trevligt resesällskap. Under resan har vi turistat runt en del på denna lilla ö och vissa av dessa resor har varit lite strapatsrika. Bland annat åkte vi runt med bil på grusvägar och branta serpentinvägar med en framdriven Hundayi Accent, ett kort reflektion är att man bör ha en fyrhjulsdriven bil på dessa vägar.

Under vår resa var vi även på bröllop mellan Axel och Nina, mycket vackert bröllop vid hotellpoolen med en Grekisk Ortodox präst och vackra blomsterarrangemang,  samt att vi grabbar höll en svensexa för Axel som innehöll bla. en fångdräkt från Teknikmagasinet.

Maten som vi åt denna veckan höll oftast hög klass kanske då vi tog rygg på Axel och Nina som hade sin tredje semster på Skiathos. Ett av de mest imponerande ställena vi åt på var tavernan nedanför Kastro, ett litet stenhus med en gasspis och väldigt primativa kök som leverade god mat från detta kök.

Ett resetips måste vara Lalaria stranden som man endast når med båt från hamnen i Skiathos stad.
Vykortsbild från Lalaria

Nu över till Öl-krisen
Under vecka vi var på Skiathos hittade jag ingen öl som fick mig att hoppa högt men det fick en del av priserna som vissa av ställen hade magen att ta för öl.  Priserna på ölen skiftade från 2 euro till 8 euro på bar eller resturang.  2 till 4 euro ölen kunde man få lite varstans men den där 8 euro ölen var en Corona eller Heineken på bar/nattklubbsgatan där de hade en lite skum iställning till priser på öl.  Okej, Corona är en lite dyrare importöl som i supermarketen kostar ca 1.80 euro per flaska men ändå, 80 kr för en Corona på ett uteställe vid Medelhavet som inte ens serverades med en limeklyfta är lite magstarkt.

En positiv sak var att en del ställen körde happy hour på dryck i början på kvällen, oftast halva priset. En kul händelse var under Axels svensexa var när vi satte oss på Rock n roll bar vill inte servitrisen ge oss menyn, utan propsade för mojitos men vi stod på oss och konstaterade att vi villl ha en flaska MOET för 45 euro och det möttes av en suck från servitrisen. Troligen visst hon vad vi skulle välja och att det var ytterst dåliga marginaler på skumpan. Därefter följde den kvällen med ett par drinkar på diverse ställen och under kvällen togs en del foton inkl ett med en Polaroid kamera av en gatufotograf av Axel i hans ytterst fina utstyrsel som fick hans blivande fru att bryta ihop av skratt.

Under denna resa var det viktiga sällskapet men ibland önskade man sig en god öl för 80 kr på krogen istället för en taskigt serverad Corona.