söndag 28 augusti 2011

Kräftskiva och Old Stock Ale 2010

Igår var det kräftskiva hemma hos Cajsa och Micke.  Ett konstaterande ang kräftorna som åts under kvällen var att de Svenska färska kräftorna var bättre än de Kinesiska sockrade ful kräftorna. Men Micke hade en intressant lösning på att få dessa ful kräftorna att smaka något bättre.  Man plockar upp de ur de ursprungliga spad och lägger dom i ett spad från kräftorna som smakade gott, och för att få ytterligare smak på på kräftskjärtarn doppar man dom i det goda spadet.

Till Kräftorna drack jag Malmö Brygghus Vete öl men tyvärr vart jag lite besviken på den, då jag provade den på tapp på Malmö Brygghus smakade den riktigt bra. Men nu var den riktigt tunn och hade väldigt lite smak.  Jag lovar att nästa gång jag köper en öl från Malmö Brygghus att jag skall prova den direkt efter att jag köpt och inte vänta en månad då det verkar som den är en öl som bör drickas snarast.

Jag och Micke öppnade upp min Old Stock Ale från 2010, denna flaska hade stått i mitt kylskåp sedan förra året. Första disskution vart om den är en Barley Wine eller en Old Ale och enligt North Coast är den Old Ale så jag rättar in mig i ledet. Jag provade inte Old Stocken förra året utan lät den gosa till sig i kylen.

I min flaska fanns det en del bottensats. Doften gick tydligt åt körsbärs hållet lite Timmermans Kirek och smaken var söt, maltig med inslag av körsbär, torkad frukt och lite jäst. I ärlighetens namn är det första gången jag provat en Old Ale och den var ganska trevlig och det finns nog en ganska stor möjlighet att jag provar en sådan igen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar